"Märkeshysterin" - vad tycker jag om detta?




Ja, alla har väl en åsikt om denna "märkeshysterin". Här kommer min. 

Egentligen har väl all klädsel/utrustning ett märke?  Men det som skiljer sig enligt alla är väl att dom dyra märkerna som Kingsland, Johnwhitaker, animo osv. som räknas in bland märkessaker. Men varför räkas t.ex. inte Showmaster in i den kategorin? Jo, billigt, de flesta har råd att köpa det. Ullared's klädsel och utrustning har också alla ett märke, men det är sällan att det räknas in i märken, eller hur?
Vad jag har fattat det som så är märkesgrejer de märken som är dyrast..

Så eftersom det är så dyrt och det är inte många som har råd med märkessaker, och de som har de blir antagligen kallade snobbar eller bortskämda.
" Oj, kolla.. Hon har både pioneer stövlar och sedan har hästen ett hv polo schabrak."
" Seriöst, det är en lokal tävling och hon har kingsland kavaj, kingsland byxor, tretorn stövlar..."
" Haha, hon tror att hon är något när hon går runt i domdär ridbyxorna"
några exempel.

Jag tycker själv att det inte är något fel att ha märkesutrustning. Jag köper det själv faktiskt, och det är ju så att det dyrare har bättre kvalité och håller längre, det är sant!



Men skulle inte tåla om någon kallade mig bortskämd, faktiskt. Mamma och pappa skulle aldrig köpa ett par dyra ridbyxor eller något annat till mig. De ser till så att jag har en hjälm på huvudet och en säkerthetsväst jag kan ha. Men all annan utrustning som jag vill ha köper jag alldeles själv, för mina egna pengar. Är nog ingen märkesnörd heller, rider sällan i märkessaker hemma, det är mest på tävling som man vill vara och vill att hästen ska vara lite extra snygg.

Men det finns verkligen bortskämda personer, får allt de pekar på liksom. Säger inte att det är fel eller så, men jag har stött på ett antal "snobbar" som tror att de kan allt om allting och kritiserar ens klädstil. Jag menar, varför ha fina märkeskläder när man ändå mockar och blir smutsig varje gång?
Och att man inte rider bättre när man har märkeskläder, det är så sant! Om t.ex. Linn olsson hade satt på sig bara "omärkeskläder" , självklart att hon inte hade ridit sämre då? Dock tror jag att det är många som får bättre självförtroende om man bär mycket märkeskläder, det blir mer "här kommer vi" skulle jag kunna tänka mig.

Men man ska inte döma andra efter vad dom har för kläder/utrustning på sin häst. Även om dom har jättemycket märkeskläder och utrustning så behöver de inte vara snobbiga för det!


Kommentarer
Postat av: Alice

bra skrivet!

Själv har jag inga märkesgrejer alls, och det funkar ju bra ändå liksom! Har fått det förklarat för mig att man rider bättre med dyra ridbyxor än med ullared ridbyxor.. Och det roliga var ju att personen var helt seriös..



Det jag stör mig på mest med det här är att hästfolk (eller kanske bara av en slump dom i mitt stall?) Alltid ska ta upp hur mycket allting kostar. T.ex "men asså jag vill ändå ha en BRA hjälm som jag kan ha till vardags, typ mist 4 tusen" eller "Ja visst är dom fina! Dom kostar ju nära 3000 men lite får man ju skämma bort sin häst" "Hittade en skitsnygg pikur kavaj jag köpte? Vill du veta hur mycket den kosta? (jag: öh nej faktiskt inte..) Joo jag säger ändå! 5 och ett halvt tusen!"



osvosvosv.. Riktigt jobbigt, haha! Jag har liksom blivit uppväxt att man inte pratar om pengar öppet, och ja det verkar som om vissa måste påpeka hur mycket pengar dom har.. För mig är det typ som att någon hade satt sig och hostat rätt ut över matbordet som gäst, och det gör man bara inte. Varken inom familjen eller hos några andra.



Blir alltid så långa svar när jag ska svara på sånt här. haha så ska sluta nu! Men håller med dig!!

2012-02-22 @ 20:57:22
URL: http://minponnyrocky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0