Dag 3 - Första hästen

Min första ponny var Alice!
Hon var min från 8 september 2009 - 3 april 2011. Hon var den 4:e ponnyn vi red och jag fastnade för henne.
Jag kom ihåg att hon hoppade bra, men hennes teknik var lite konstig ;) och hon var jättestudsig.. Hon var svenskt halvblod men 148 cm.

Men vi kämpade på och tränade några gånger för pernilla. Fast inte så många gånger tror jag, varken mamma eller pappa hade ingen lust att köra upp till Lunden så ofta då.
Men iallafall, vi började våran resa och i början var den riktigt jobbig. Hon skulle bara gå upp med huvudet och springa. Hon var jättepigg fastän hon var 17 år.
Vi hade mycket roligt tillsammans, hade inte sådär jättemycket tankar på att tävla. Det var min första ponny så jag lärde mig massa nytt och vi hade kul. Men några clearrounder kom vi ut på! Det gick jättebra, förutom en då jag ramlade av två gånger om ;)
Vi tränade mycket från marken med henne så hon gick att longera utan lina. Vi kämpade på med dressyren och i slutet när jag hade henne så gick hon riktigt fint. Vi hade ett mål att vara med i bohuscupen våren 2011 men det blev inte så.
I slutet av februari åkte hon iväg till veterinären för att hon hade börjat blöda från näsan, och innan det hade hon haft massa oranget snor. Det visade sig att hon hade fått en början till tand... kom inte ihåg vad det hette men det var ganska allvarligt så vi fick massa penselin och sprutor som vi skulle ge. Men det hjälpte inte, den 28 mars fick vi besked att det hade spridit sig till bihålerna , och hon hade jätteont.
Vi skulle vart tvugna att göra en bihåleoperation som skulle gett hemska biverkningar, att det var liten chans att det skulle bli bra och att det kostade över 100 000 .
Vi valde att ta bort henne så att hon inte skulle få lida mer. Så den 3 april hände det... 

Det var verkligen det värsta jag gjort, har aldrig gråtit så mycket som jag gjorde då. Hela familjen grät. Vi tog bort min bästavän..
Usch, kan inte skriva. Tårarna rinner bara när man skriver de.
Det var verkligen hemskt.

Men Alice var den bäästa förstaponnyn man kunde ha! <3
r.i.p alice 28 maj 1993 - 3 april 2011



sista bilden som togs ...


sötaste <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0