Mugg

Våran vinterhage där alla hästarna står just nu är det riktigt lerigt! Dock har dem en rätt så stor yta där det är torrt (är någon dränering under) men där känns det som att dem aldrig står?
Lera = mugg

Försöker förebygga mugg så mycket som möjligt, dels när det är plusgrader skölja av benen eller rida så att det torkar och borsta av det efter, eftersom man inte ska borsta på det när det är blött. Då åker det ännu djupare. Sedan smörjer jag på en Karledssalva 1 gång om dagen, den hjälper jättebra!
Har änsålänge inte haft mugg på mina hästar, och vill inte ha det heller, så jag sköter om karlederna riktigt noga !

- hur gör ni för att förebygga mugg?


ush för mugg..


Kommentarer
Postat av: Alice

Rocky fick jobbigt nog mugg för ett tag sen, men gör rent med grönsåpa & smörjer in med Helosan varje dag, så det håller pÅ att försvinna :) riktigt jobbigt är det, men som tur är år det ite så farligt :)

2011-12-19 @ 12:38:21
URL: http://minponnyrocky.blogg.se/
Postat av: louise :)

Nixi hade mugg förra hösten, men det var antagligen för att hon inte var van vid bakterierna här och för att hon blir lite känsligare när hon har föl, men i år har jag inte sett något :)



men i höstas hällde vi på canaural, det är typ en medel med lite cortison i som egentligen är till för att behandla öroninflammationer men som funkar kanon till hästar med mugg :)



hoppas du klara dig utan! :)<3

2011-12-19 @ 22:20:25
URL: http://equosteam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0